onsdag 10 april 2013

Plommonkaka på Viktväktar-vis

Har idag provbakat ett recept från Viktväktarna! Detta recept ger 4 propoints/bit. Jag använde mig av en lite mindre ugnsform än den receptet angav vilket gjorde att kakan blev lite högre än den annars skulle blivit. Trots att formen var mindre fick jag ut 24 bitar istället för 20 som receptet säger. Lite förändringar i receptet gjorde jag också (men jag fick i alla fall samma propoints värde), exempelvis använde jag mig av plommon istället för körsbär - man tager vad man haver! Nedan ses originalreceptet med mina angivelser inom parentes.

Smaken då? Kakan hade eventuellt tjänat på lite mer socker, då skulle det ju givetvis bli fler propoints/bit, beroende på hur söt man vill ha kakan. Ett alternativ är att lägga till lite sötningsmedel såsom sukrin eller liknande som innehåller mindre kalorier än strösocker. Utöver det var kakan god och den går att variera nästintill i det oändliga med olika sorters bär och frukt!


Körsbärskaka, 20 bitar, 4 propoints/bit

500 g körsbär (valfri frukt eller bär, jag använde plommon)
1/2 citron
4 ägg
3 1/2 dl standardmjölk, 3 % (använde mellanmjölk, 1,5 %)
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
6 3/4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
50 g mörk choklad, hackad (70 g)
2 msk mandelspån (använde 2 msk kokos istället)
1 msk florsocker (det använde jag mig inte av)

Sätt ugnen på 180 grader. Kärna ur körsbär och riv skalet av 1/2 citron. Vispa samman ägg, socker, mjölk och vaniljsocker. Blanda mjöl med bakpulver och blanda ner i äggsmeten. Rör ner choklad och citronskal. Häll smeten i en bakpappersklädd ugnspanna. Fördela körsbären ovanpå och strö över mandeln. Grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter. Ta ut och låt svalna. Pudra över florsocker och servera.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar