måndag 29 april 2013

Dala-kudde till balkongen

Det är med stolthet jag nu äntligen kan presentera min första egenhändigt sydda kudde! Det är närmare bestämt ett kuddfodral med dragkedja. Innerkudden kommer från Ikea och heter Fjädrar, tyget kommer från Calletex i Örebro (Marieberg) och heter Leksand. Måttet på fodralet är 50x50 cm.

Som jag slet med fodralet!! Att jag sovit dåligt ett par dagar gjorde ju inte saken bättre heller, det blev ett par utbrott innan kudden kunde skåda dagens ljus! Höjdpunkten av alla utbrott var ändå när jag (i början av projektet) inte kunde spola över mer vit tråd till spolen för undertråden - det gick bara inte! Jag läste och läste i bruksanvisningen och tänkte för mig själv att "Näää, det ska ju gå men det gör ju inte det!". Då ringde sambon och frågade hur det gick för mig. Jag förklarade (läs: skrek upprört och irriterat) att jag var oförmögen att spola över mer tråd. Då sa han "har du vridit den där grejen spolen sitter på tills det klickar?". Och ähm.. nej. Det hade jag inte. Jag hade läst att något skulle "klicka" men hade missuppfattat vilken grej det var. Så Fredrik löste mitt problem - och DET är lite pinsamt! Nästan så det tar emot att erkänna att sambon är bättre på symaskinen än jag är... Jaja, there you have it!

Med lite pauser här och där så var kudden färdig runt kl 22 i går kväll. Lycka! Och fin blev den också - till och med dragkedjan sitter ju kvar! Till saken hör som sagt att jag aldrig sytt något själv, mycket eftersom jag hatar att göra fel. Fel betyder att mitt självförtroende sjunker och att det kostar tid, pengar, tålamod och energi. Det gillar inte jag. Men som Arga snickaren sa "gör man fel så gör man om och gör rätt - det är så man lär sig". Klok man det där...

Såhär i efterhand kanske jag kan erkänna att det inte var så avancerat att sy ett fodral till kudden, nu när jag vet hur jag ska bära mig åt. Det jag hade allra svårast för var att veta hur dragkedjan skulle sys på - skulle dragkedjan vara öppen eller inte och skulle den vara avig mot tygets avig eller något annat?? Efter mycket googlande förstod jag typ hur jag skulle göra. Jag gjorde ett försök - och det blev rätt! Hurra för mig!

Nu återstår bara att göra tre kuddar till - varav två ska vara turkosa med broderade med budskap. Den tredje kudden ska bli en dalahäst-kudde den med. Kuddarna ska sen pryda vår nya bänk på balkongen.








1 kommentar: