torsdag 11 april 2013

Syltkakor på schemat!

Idag kliade det tydligen lite till i fingrarna vilket fick detta resultat:





 Ja, det ni ser på bilden är alltså hemkokt blåbärssylt med vit choklad samt syltkakor. Båda recepten kommer från Linnéa Seidels underbara bok "Gott att ge bort". Har ni den inte och är pyssliga "hemmafruar/män" så införskaffa den! Den är superfin och en bra inspirationskälla. Den söta etiketten och några till små fina etiketter fick följa med mig hem antingen från Lagerhaus eller Ica för ett par veckor sen.

Alltså, jag började med att koka blåbärssylten på eftermiddagen så den fick svalna lite innan den skulle skedas på kakorna. Sylten är busenkel att koka, inte för att sylt kanske brukar vara så jätteavancerat men dock. Jag minskade ner på sockermängden lite, tänkte att det nog blir rätt bra smak i alla fall i och med att den vita chokladen är söt. Trodde inte att den vita chokladen skulle ge så mycket smak som den gjorde, men tji fick jag - eller rättare sagt "vilken trevlig överraskning!". För sylten har en tydlig, angenäm touch av vit choklad, lite lyxigt sådär -  till lördags-pannkisarna kanske...?

I samband med syltkokningen gjorde jag även degen till syltkakorna. Degen ska nämligen vila i kylen minst en timme så pass opp med tiden! Efter middagen skar jag degen i rätt antal bitar, rullade ut dem, klickade på sylten och hyste in i ugnen. Mina syltkakor krävde 15 minuter i ugnen, men det kan ju också gå lite fortare så håll koll på tiden - snabbt går det!

Kakorna var mycket goda och lagom krispiga, härlig smak av blåbär och en hint av vit choklad - lovely!

Ett sista tips innan du sätter igång med dina syltkakor - använd smör när du bakar! Särskilt när det bakas småkakor och liknande blir det godare smak med smör än med margarin.

Mina mått och tips står inom parentes.

Blåbärssylt med vit choklad

250 g färska eller frysta blåbär (jag använde frysta som jag tinat och det gick alldeles utmärkt!)
3 1/2 dl strösocker (2 1/2 dl)
100 g vit choklad

Koka upp socker och blåbär i en kastrull och låt koka på medelvärme i 15 minuter. Rör om då och då. Hacka under tiden chokladen grovt. Ta av kastrullen från plattan, tillsätt chokladen och rör tills den har smält. Häll genast upp i väl rengjord burk med tättslutande lock. Håller i cirka 1 månad i kylskåp.



Syltkakor ca 30 kakor

4 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk bakpulver
200 g smör
1-1 1/2 dl fast sylt eller marmelad

Blanda de torra ingredienserna i en bunke eller matberedare. Skär smöret i kuber, tillsätt det och arbeta samman till en slät dag. Rulla ut till längder, 3 centimeter i diameter och låt stå i kylskåp i minst 1 timme.
Sätt ugnen på 180 grader i god tid.
Skär längderna i 30 bitar, rulla bitarna till kulor och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Platta till kulorna  lite lätt med handen, gör en grop i mitten och fyll med sylt ("överfyll" inte då sylten lätt kan rinna över kanten på kakan under gräddningen).
Grädda i 10-15 minuter, tills ytterkanterna på kakorna fått lite färg.







Foto: Jessica Nolin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar