söndag 14 april 2013

Pyssel i form av kakfats-tillverkning

Idag slog jag slag i saken och började tillverka ett kakfat av lite delar som jag beställt på http://www.makeandcreate.se/. Make and Create är för övrigt en mycket bra webbshop med massa olika pysselgrejer! Det finns dessutom en tillhörande idébank som är en stor inspirationskälla för mig. Faten jag använde mig av har jag hittat på second hand, ett av faten var ett Rörstrand från 1937!

De där delarna till kakfatet har legat och blängt på mig ett bra tag nu men nu var det alltså dags. Med god hjälp från min kära sambo lyckades vi borra oss igenom faten och sedan kunde jag skruva ihop delarna och resultatet blev mycket stiligt! Nu fattas bara att servera fikabrödet på kakfatet tillsammans med en god kopp kaffe eller te.

Det tog ett par minuter att ta sig igenom faten med borret. Vi märkte dock att det skiljer sig mycket på fat till fat exakt hur lång tid det tar. Ett av faten (det från -37!) var väldigt sprött och lätt att ta sig igenom. Ett tips är att man kan byta ut det översta fatet till en kopp! Det kan vara knivigare att borra igenom en kopp i och med att det är så höga kanter på koppen - men det går säkert galant det med!








Foto: Jessica Nolin

2 kommentarer:

  1. Men, så fint det blev!!! Finns ingen i hela världen som har ett sånt kakfat. Urtjusigt!

    SvaraRadera
  2. Åh, så fint det blev!!! Och tack för dina fina ord. Jag blir så glad! :)
    /Helena, Make & Create

    SvaraRadera