onsdag 29 maj 2013

Vintagetavla med gamla urklipp

Igår morse fick jag ett ryck och tänkte att jag skulle pyssla lite innan dagens plugg började. Sagt och gjort! Jag har haft en jättefin tavelram ståendes ett år typ som jag köpt på second hand. När jag köpte den fanns det inget glas i ramen men det har jag fått så fin hjälp av Jackie att fixa. Först tänkte jag måla ramen, eller delar av den i alla fall, men så tyckte jag att det var lite synd. Ja, den har lite små prickar och någon fläck här och där men det är ju det som är charmen med ett gammalt föremål! Att det syns att det faktiskt använts. Så ramen slapp renovering!

Nästa beslut bestod i vad som skulle ramas in. När min mormor gick bort ärvde jag alla hennes kokböcker. Där, i en papperspåse (eller kasche, som min fina morfar sa), hittade jag diverse recept men även en del tidningsurklipp och gamla papper som hade hamnat i påsen. Ett av papperna var min mormors mors avgångsbetyg från 1908. Jag är fascinerad av gamla papper och sådant, tycker det är så häftigt att det är gammalt - och att det i det här fallet var min gammelmormors betyg från skolan gör det ännu häftigare! Duktig i skolan var hon också! Jag har ända sedan jag hittade detta papper tänkt att jag ska rama in det så att det bevaras, gärna rama in på sådant sätt att pappret inte skadas av syre eller ljus. Men det är rätt dyrt att göra det har jag upptäckt. Eller ca 500:- kanske inte är så mycket med tanke på att det bevaras för lång tid framöver men för en studentplånbok är det mycket pengar.

Jag satte ihop ett litet kollage med betyget men också med andra fina urklipp jag hittat i mormors påse. I en receptbok hittade jag också en torkad blomma - det blev en fin dekoration i ramen! Jag hade ingen lust att limma eller fästa papperna med självhäftande tejp så jag använde mig av transparenta fotohörn. Mycket smidigt! Det finns typ "på rulle" att köpa på hobbybutiker och i bokhandlar. På så sätt sitter pappret fast men slipper kontakten med klister som kanske gör att det blir förstört på sikt. Jag blev mycket nöjd med resultatet. Härnäst ska jag köpa två ramar till för jag har fler urklipp jag vill rama in.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar